2009-2010

2009-2010

Jag vet knappt var jag ska börja själv. Hm, i april 2009 var jag med om en ridolycka där hästen (800-900 kg) föll handlöst. Jag klämdes under. Fick fruktansvärt ont, men hästtjej som man är så slängde jag mig upp på unghästen igen efter att jag kontrollerat att hästen var OK. Vi red en kort runda och väl hemma skulle jag svinga mig av, men upptäckte snart att min nacke och rygg inte var OK samt att jag inte fick med mig vänsterbenet. Jag ringde min sambo som fick komma ner till stallet och hjälpa mig göra i ordning hästen. Sen blev det akuten där de röntgade nacken. Ryggen tyckte de inte behövdes. Var hemma från jobbet ett par dagar och kämpade mig sen igenom dagarna på den lantförskola jag arbetar på. Jag gjorde illa nacken med och har sedan dess haft en klickande kota i nacken. Den började klicka ännu mer då jag sommaren 2010 råkade rida rakt in i en ekgren. Jag missbedömde lite...;-) Iaf ryggen blev värre och värre och jag hade fruktansvärda smärtor. Jag gick till VC vid flera tillfällen och någon läkare tittade på ryggen, men kunde inte se något konstigt. Jag har sen olyckan haft något son har klickat till vid v bäcken. Det sker då jag lyfter v ben, då känns det som att det är ett band eller något som stramar och stramar och stramar. Tills det klickar til, då känns det som bandet åker över en kota eller ngt (SI-leden?). Jag vet inte vad det är som sker, men det känns som ett band som åker över någon skelettdel iaf.

 

Visste tillslut inte vad jag skulle ta mig till då situationen blev ohållbar då jag hade så fruktansvärt ont. Tillsist gav någon person i bekantskapskretsen rådet att uppsöka en kiropraktor, vilket jag gjorde. Denna underbara kiropraktor tittade på min rygg och sa typ ”Herre Gud, vad har hänt med dig och hur kan läkarna ha undgått att se hur sned du är i hela ryggpartiet?!” Bäckenet var roterat och tippat och jag hade flera låsningar längre upp i kotpelaren. Kiron begärde röntgen innan hon ville hjälpa mig och i september 2010 började hon arbeta med mig. Det var flera saker hon manipulerade i början och tillsist var det endast mitt bäcken (v SI-led) som hon arbetade med. Jag fick dessutom mag-och ryggstyrkeövningar samt stretchövningar att göra dagligen. I oktober 2010 skickade hon mig dessutom till sjukgymnast som gav mig fler övningar + att jag tränade hos sjukgymnasten 2 dagar i veckan. Då jag började hos kiron var mina ländryggsmuskler, särskilt de på v sida, helt slutkörda. Jag hade känt en stor trötthet där, och nu förstod jag varför. Kiron berättar att musklerna skakar av ansträngning. Detta blir värre då jag lutar överlivet framåt. Kiron anser att min kropp behöver vila och ej arbeta i nuläget. Jag tar återigen kontakt med sjukvården för ev sjukskrivning och hjälp. Men nekas återigen. Men jag kan inte skylla allt på läkarvården. Förmodligen har jag inte kunnat förmedla vilka stora problem, smärtor och muskeltrötthet jag hade. Iaf famåt sommaren 2011 darrar musklerna i ryggen fortfarande då kiron kontrollerar, men det är något bättre.

 

 

Denna "lilla" donnan var det som gick omkull med mig. Lilla Guardisnärtan.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

dessanseds.blogg.se

Blev svårt sjuk årskiftet 2011-2012. Det visade sig att jag hade den genetiska sjukdomen EDS, Ehler Danlos Syndrom. Jag gav mig ut på ett eget sökande. Sedan ett år tillbaka blir jag sakta men säkert bättre o bättre!! Jag har utbildat mig i kraniosakral terapi samt healing. Och sedan våren 2015 använder jag Aloe Vera med stor framgång. Nu ligger fokus på fortsatt läkande samt att bygga upp min verksamhet kring healing o Aloe Vera-produkter. JAG VILL HJÄLPA ANDRA GENOM ALLT JAG FÅTT LÄRA MIG!! Instagram: Marching_for_health

RSS 2.0