2012 januari

2012

Januari

Jag börjar jobba halvtid. Kommer ihåg att jag hade milda smärtor i svalget och svårt att svälja under några dagar. Nu börjar ”sjukdomen” sprida sig i resten av kroppen. 2/1 har jag plötsligt muskelsvaghet även i höger ben, darrar då jag står på det och stretchar v ben. Ett par dagar efter går domningarna/ilningarna upp i ryggen till skulderbladen. Jag får väldigt ont i bröstryggen. Jag har under många år haft en väldig trötthet i hela ryggen, särskilt bröstryggen. Men ingenting som liknar det här. Ett par dagar efter det sprider sig domningarna/ilningarna till armarna, särskilt v arm. 7/1 har jag domningar/ilningar även i höger ben. Förutom dessa domningarna/ilningarna, så har jag under den här perioden nervkittlingar bland annat i mage och underliv och ben. Jag börjar förstå att det har lite med kroppsställning att göra. Jag ligger ofta på mage då det mildras av det.  Av någon anledning har jag en tydlig puls i magen till och från.

 

15/1 skulle jag byta hästens broddar. Det medför att armar och ben bara skakar av ansträngning, främst v ben och arm. Jag rider en kort sväng ändå. Jag kunde dock inte hålla tygeln med v hand utan fick rida med h hand. Likaså när jag skulle köra hem, fick jag köra med h hand då jag inte orkade med v. Jag hade även ont i benen och mkt ont i armarna, särskilt v.

 

Här är min älskade häst Victoria vars broddar jag skulle byta.

 

På kvällen åkte vi till akuten. De hade dock ingen aning om vad det handlade om.  Dagen efter hade jag fruktansvärda smärtor i armarna. Musklerna var krampiga och det var skönt att stretcha armarna. Dessutom hade jag ont i bröstryggen. Känslan i armarna kan beskrivas som känslan då man tar blodtryck, fast 50 gånger starkare. Benen var mildrare smärta i. 17/1 besöker vi VC. Vi är mkt oroliga då vi inser att det är ngt allvarligt på gång och vi ska dessutom flyga till Thailand den 18/1. Vi undrar om vi vågar åka då jag verkar bli sämre ganska snabbt. Läkaren tror inte att det ska vara någon fara. Hon skriver ut Paraflex (muskelavslappnande) för att se om det hjälper mot smärtan. Hon skickar också en remiss till Neurologen i Eksjö. Jag provar att ta en Paraflex på kvällen då vi åker till farmor i Göteborg. Då släpper smärtan! Den 17 hade jag även svårt att svälja, jag var yr och jag hade fått små prickar i ögonen (synfältet).

Nåja, den 18/1 flög vi iväg till Thailand iaf. Kroppen fortsätter bråka och jag blir sakta men säker sämre. Jag minns att jag hade som darrningar/vibrationer inombords, bla i bröstryggen. Jag fick dessutom nervkittlingar/ilningar i bröstryggen, som jag nu vet beror på spänd muskulatur. När det var som värst kunde man överhuvudtaget inte röra mig på bröstryggen då det var så obehagligt.  Jag började även bli lite stel i nacken. Axlarna var knakiga också av ngn anledning. Hade känningar i armar och ben, och nu påverkades plötsligt även styrkan i magen (märkte jag då jag gjorde mina övningar). Yrseln och illamåendet fortsätter, beror lite på ställning. Är som värst när jag är uppe. Jag får även nervinklämningar ibland, bla underliv, mage (bröstrygg). Andningen är påverkad och ibland har jag svårt att andas (rent muskulärt). Det känns som andningssvårigheterna kommer från bröstryggen.  Har aldrig varit med om en sådanhär muskelsvaghet. Jag får ilningar även i nacke och huvud m.m. Dagen vi kom till Thailand upptäckte jag en knöl på v sida i ryggen, som en halv golfboll ungefär. Under tiden i Thailand märkte jag och min sambo att vaderna sakta började holkas ur på insidan (samt en förtvinande känsla). Då jag gör mina bäckenlyft i enbart underkläder (varmt i Thailand) lägger jag märke till att jag är mycket sned i bäcken/rygg.

 

Promenix i Karon, Phuket Thailand.

 

 

 

Underbara stranden i Karon!

 

 

Härligt värre!

 

God mat har de oxå!

 

 

Och billiga skräddarsydda kläder.

Sambon passar på att shopa!

 

 

Jag shopar solbrillor!

 

 

 

Hi, hi saltvattenhår!

 

 

 

Sötnos!

 

 

Härliga havet!

 

 

 

 

 

 



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

dessanseds.blogg.se

Blev svårt sjuk årskiftet 2011-2012. Det visade sig att jag hade den genetiska sjukdomen EDS, Ehler Danlos Syndrom. Jag gav mig ut på ett eget sökande. Sedan ett år tillbaka blir jag sakta men säkert bättre o bättre!! Jag har utbildat mig i kraniosakral terapi samt healing. Och sedan våren 2015 använder jag Aloe Vera med stor framgång. Nu ligger fokus på fortsatt läkande samt att bygga upp min verksamhet kring healing o Aloe Vera-produkter. JAG VILL HJÄLPA ANDRA GENOM ALLT JAG FÅTT LÄRA MIG!! Instagram: Marching_for_health

RSS 2.0