Behandling 4, den 23 januari

Dagbok studiens tredje vecka, 21-27 januari

 

Behandling 4 den 23 januari

Ok, idag är det dags för behandling igen, och denna gång med fokus på det psykiska. Idag har jag mött upp med mamma innan studien, då hon och jag ska gå en grundkurs i kraniosakral behandling. Mormor och morfar har åkt hem. Första gången mamma är med hos Micke!

 

Jag får börja med att lägga mig på britsen. Han muskeltestar mig och resultatet visar att jag är stark då jag borde vara svag = stress i kroppen. Som vanligt så testar han detta med min arm. Jag ska hålla emot då han trycker min arm nedåt. Han behandlar genom att gnugga på vissa punkter och ”massera” fötterna. Sedan gör Micke muskeltestet igen och då är jag svag då han knackar på armen och sedan testar muskelkraften, precis som det ska vara! Därefter testar han att jag är stark då han trycker utan att knacka på armen innan. Och det är jag, så då kan vi köra igång!

 

Efter det ställer Micke frågor om jag alltid haft smärta?

 – Ja det har jag haft sedan jag var liten. Ryggen sökte vi för förstagången i samband med att jag började skolan. Och smärtorna, där ryggen har varit det stora, har gradvis blivit sämre. Förutom vid ridolyckan där jag blev drastiskt sämre snabbt.

 

Vi pratade också om hur jag var innan. Och jag berättade att jag var en aktiv och självständig tjej. Han undrade då hur det kändes att inte kunna vara självständig längre. Och det tycker jag ju är fördjävligt. Att inte ens klara de enklaste sysslorna själv. Och att Marcus får sköta precis allt i hemmet, det känns inte rätt.

 

Micke frågade också om jag känner ilska mot att jag drabbats av sjukdomen (EDS). Jag berättar då att ja det gör jag ibland. Ibland känner jag mig nästan arg på mamma för att hon har gett mig sjukdomen. Men jag vet ju också att hon inte visste att hon bar på sjukdomen, så ilskan är helt oresonlig.

 

Vidare frågar Micke om jag känner mig hjälplös, som ett offer, och utelämnad till andra människor. Och det gör jag ju.

Han frågar hur det känns och jag svarar att det känns fruktansvärt. Jag vill fortfarande vara den där glada, självständiga tjejen som inte behöver förlita sig på andra.

 

Sedan frågar Micke hur det känns i kroppen nu. Och jag svarar att jag känner mig ledsen, och några tårar rinner.

 

Efter det muskeltestar Micke mig igen och det visar att genom att prata om detta, för mig hemska, så har systemet stängt av igen. Jag är svag.

 

Efter detta gör Micke kraniosakral behandling på mig med syfte att bearbeta det vi pratat om. Ska bli intressant om jag får samma reaktion denna gången. Förra gången (v 1 på behandlingen), så drömde jag massor med mardrömmar de första nätterna efter behandlingarna.

 

Nu är klockan 22.10 och jag och mamma ligger nedbäddade i våran hotellsäng. Mysigt med lite enskild mamma-tid! Får nog bli ”Life of Pi” nu!

 



Kommentarer
Mia

Dessan, du är fantastisk som orkar skriva om dig själv och dina behandlingar. Jag följer din blogg och hoppas med hela mitt hjärta att du kommer att bli bättre snart!

Stor kram
Mia

Svar: Tack snälla du! Vad rörd jag blir! Är det den Mia jag tror?! Eller är det kanske en Mia jag inte känner?
Dessan

2013-01-27 @ 19:15:18
felicia - fotokobran

Tävlar ut ett eget domän på bloggen!
Såsom fotokobran.se fast ett eget! :)

Svar: ?? Ha, ha jag fattar inget?!?!
Dessan

2013-02-02 @ 20:50:55
URL: http://fotokobran.se
Mia

Jag vet inte hur jag svarar på ditt svar Dessan, men försöker här... Mia från Buke :-)

Svar: Ha, ha då var det en annan Mia mot vad jag trodde. Men en av mina favorit-Mior iaf!!
Dessan

2013-02-08 @ 17:46:18


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

dessanseds.blogg.se

Blev svårt sjuk årskiftet 2011-2012. Det visade sig att jag hade den genetiska sjukdomen EDS, Ehler Danlos Syndrom. Jag gav mig ut på ett eget sökande. Sedan ett år tillbaka blir jag sakta men säkert bättre o bättre!! Jag har utbildat mig i kraniosakral terapi samt healing. Och sedan våren 2015 använder jag Aloe Vera med stor framgång. Nu ligger fokus på fortsatt läkande samt att bygga upp min verksamhet kring healing o Aloe Vera-produkter. JAG VILL HJÄLPA ANDRA GENOM ALLT JAG FÅTT LÄRA MIG!! Instagram: Marching_for_health

RSS 2.0